domácí vzdělávání


Projektový den - Podnebí, počasí a význam vody pro život na zemi

20.05.2013 06:32

V pátek 17.5.2013 jsme s dětmi pracovali na téma podnebí, počasí, voda a její význam pro život na zemi.

Vysvětlili jsme si vztah mezi pojmy podnebí a počasí, na slepé mapě světa jsme vyznačovali jednotlivá klimatická pásma a děti popisovaly charakter počasí v každém pásmu.

Na "probuzení" jsme si udělali experiment s hořící svíčkou na vodní hladině, přiklopené sklenicí. Svíčka spotřebuje kyslík, který ve vzduchu chybí a na jeho místo se v láhvi navýší hladina vody. Každý zapaloval a každý přiklápěl. :-)

Plynule jsme přešli na téma počasí a děti do velké tabulky na tabuli diktovaly vlastní zjištěné hodnoty předpovědi počasí na sobotu. Zde se strhla velká diskuse, jestli bude pršet nebo nikoliv a zda bude svítit slunce. Krátce jsme si porovnávali, z jakého zdroje informace čerpaly a hlavně kdy. Děti samy přišly na to, že čím kratší bude interval mezi předpovědí a dnem kterého se předpověď týká, tím přesnější předpověď bude, což jsem jim demonstroval přímo on-line na příkladu z internetu.

Následoval kvíz, kde každý měl na svůj papír doplnit k obrázkům meteorologických přístrojů, k čemu se používá. Jednalo se o teploměr, anemometr a srážkoměr. Hlavně srážkoměr (plastová nádoba na stojánku) dětem trochu zamotal hlavu. Tipovaly kameru, která měří oblačnost.

Dále jsme hovořili o vzniku života na zemi a klíčové roli vody, jak dlouho člověk vydrží bez vody a zda se dá voda nahradit. Děti informace sypaly z rukávu. Na to konto padlo i téma, co se stane, když jí naprší hodně, chtěl jsem využít pranostiky ale děti chtěly ven.

Zadal jsem tedy poslední úkol - každý dostal papír se sadou čtyř fotografií z okolí Sodjovic domu ze srpna 2002 tj. z doby povodní. Úkol zněl: Najdi místo, kde fotograf stál. Zcela seriózně probíhala regonoskace terénu a odhad místa pomocí orientačních bodů jako sloupů veřejného osvětlení, rohů domů, zábradlí a stromů. Poslední fotografie byla od lávky, kde děti našly i značku kam sahala voda 14.8.2002. Dost je toto téma zajímalo a ptaly se na mě na detaily co se tehdy stalo, kam se nesmělo, co nefungovalo atd.

Závěr pak byl na trampolíně na beach kurtech.

Děti byly skvělé a perfektně spolupracovaly, musím je pochválit.

Fotografie budou na obvyklém místě.

Zdeněk

—————

Zpět



Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode